תצוגת הקבע
שִׁיבּוּשׁ
על תצוגת הקבע בבית עגנון/ סיגל ברניר, אוצרת התערוכה
ביקור בביתו של יוצר גדול מעורר סקרנות, ציפייה לפגוש את דמותו הפרטית, להציץ אל הנינוחות הביתית של חיי היומיום שלו. הביקור בבית עגנון, כמו הקריאה ביצירותיו, מפגיש אותנו דווקא עם ה”אלביתי” שבבית, עם המתח שבין חיי המשפחה לבין היצירה, בין הסדר החברתי לבין שיבושו. ביצירתו של עגנון, סיפורו של הבית הוא לא פעם סיפור של שיבוש. רבים מסיפוריו של עגנון עוסקים במפגש שבין גבר לאישה ובתקווה שמעוררת יצירת קן משפחתי, אך כמעט תמיד מתברר שהסיפור אינו פשוט, מהלך החיים משבש את המצוי, מעוות אותו ופותח פער בינו לבין הרצוי. השם שבחר הסופר לעצמו, עגנון, מסמן את העגינות כמצב המכונן שלו. על פי ההלכה היהודית, עגונה היא אישה שבעלה נעלם והיא אינה יכולה להינשא לאחר. בסיפוריו של עגנון, קשרי אהבה ונישואין, וכמוהם מצבו של האדם בעולם, משתבשים בעקבות אנשים, מקומות וערכים שאבדו לבלי שוב. אצל עגנון, עגינות היא שיבוש יסודי של המשפחה והבית.
גם סיפור הבית הקולקטיבי הוא סיפור של שיבוש. בסיפוריו על עיר הולדתו בוטשאטש שיבש עגנון את שמה וכינה אותה “שיבוש”. ברומן אורח נטה ללון, שזיכה אותו בשנת 1966 בפרס נובל לספרות, מתוארת השיבה המאוחרת של בן דמותו לבוטשאטש ונחשף סיפור החיים היהודיים שהשתבשו וישתבשו עד אובדן.
כמו בקריאה בכתביו של עגנון, כך גם בביקור בביתו ובחדר עבודתו, אנו פוגשים את הבית הפרטי והלאומי שיצר באמצעות הכתיבה הספרותית. עגנון כינס אל כתביו את התרבות היהודית לדורותיה, ואצר את נכסיה ביצירתו. הוא סיפר את סיפוריה של תרבות זו, הנכיח את אתריה שחרבו ואת המרחבים שעליהם חלמה. באמצעות הכתיבה הספרותית שאף לגשר בין שפת המשנה לבין שפת הדיבור, בין פרופסורים לבין רבנים, בין משוררים לבין פייטנים. כתיבתו מאפשרת לטוות יחדיו מציאות ודמיון, לבנות מהם בית ולספר את סיפור החיים, שהוא גם סיפורו של שיבוש.
במסה ״על התערוכה״, שקרא באירוע פתיחת התערוכה שנערכה לכבודו בספרייה הלאומית בשנת 1967, ציין עגנון כי המילה “תערוכה” נגזרת מן המילה “ערך”, שמשמעה סדר. אוצרוּת היא פעולה המבקשת להשליט סדר בדברים, לערכם על פי היגיון של זמן וחלל. התערוכה הנפתחת בביתו של עגנון חמישים שנה לאחר מותו, מבקשת לבחון האם נכון להשליט סדר אצל עגנון? האם ניתן לאצור את השיבוש?
צוות התערוכה:
אוצרת סיגל ברניר
יועץ אקדמי פרופ’ אריאל הירשפלד
משנה לאוצרת ד”ר חן שטרס
מעצב חנן דה לנגה
אמן מדיה דיגיטלית ניב בן דוד
אמנית וידאו ענת אבן
עיצוב גראפי אביגיל ריינר
הקמה חברת אורות
פיקוח חברת תפנית וינד
מפיק אפי בן בסה
תמונת שער: ברוך גיאן
תצוגת הקבע בבית עגנון מוקמת בתמיכתם ובעידודם של פרויקט מורשת במשרד רוה”מ, עיריית ירושלים, קרן ברכה, המועצה לשימור אתרים ומשרד התרבות
אנו מודים למר ראובן פינסקי, לליאורה בארי אלדן ולצוות החמ”ת על תמיכתם ועזרתם