הטקסטים והציטוטים
כל היצירות | בסדר אלפבתי
- (עיר ומלואה) בית הכנסת הגדול | עיר ומלואה
- אבי השור | עד הנה
- אבל השטריימל לא הפסיד | עיר ומלואה
- אבני המקום | אלו ואלו
- אברהם יעקב ברור | מעצמי אל עצמי
- אגדת הסופר | אלו ואלו
- אגרופה של רשעה | מעצמי אל עצמי
- אגרת התנצלות | עיר ומלואה
- אהבת ישראל | האש והעצים
- אוירה של בוטשאטש | עיר ומלואה
- אור התורה | עיר ומלואה
- אור תורה | אלו ואלו
- אורח נטה ללון | אורח נטה ללון
- אזהרה "נגד הטרור" | מעצמי אל עצמי
- אחוזת קבר | אלו ואלו
- אחות | על כפות המנעול
- אחר מטתם של הרוגי א"י | סמוך ונראה
- איברי המשיח | פתחי דברים
- איגרא רמה | עיר ומלואה
- איזהו חכם המכיר את מקומו | תכריך של סיפורים
- איי איי איי | תכריך של סיפורים
- אייזיק הירש ווייס | תכריך של סיפורים
- אילן יוחסין | קורות בתינו
- איש חיל | תכריך של סיפורים
- אל הרופא | סמוך ונראה
- אל תבקשך לעצמך יותר ממה שנותנים לך | האש והעצים
- אל תרבה שיחה עם אישה | תכריך של סיפורים
- אלו דברים שבין בית-כנסת | עיר ומלואה
- אליהו | תכריך של סיפורים
- אסתרליין יקירתי | אסתרליין יקירתי
- אצל חמדת | סמוך ונראה
- ארבעה מלכים (מספורי החסידים) | מעצמי אל עצמי
- אריא דבי עילאי | עיר ומלואה
- אריכות ימים | תכריך של סיפורים
- אתם ראיתם | אתם ראיתם
- אתרוג של אותו צדיק | האש והעצים
- באר השוק | עיר ומלואה
- בארה של מרים
- באתי לגני | עיר ומלואה
- בדמי ימיה | על כפות המנעול
- בדרך | סמוך ונראה
- בוטשאטש | עיר ומלואה
- בור מים | עיר ומלואה
- בזכות מתן תורה | תכריך של סיפורים
- בזכות רש"י ז"ל | האש והעצים
- בחינות | תכריך של סיפורים
- בחנותו של מר לובלין | בחנותו של מר לובלין
- ביאליק כתב יד | מעצמי אל עצמי
- בין בית הרב לבית כנסת | עיר ומלואה
- בין המתים | עיר ומלואה
- בין שתי ערים | סמוך ונראה
- בינו לבין קונו | האש והעצים
- ביער ובעיר | אלו ואלו
- בית דירתו של רבינו | עיר ומלואה
- בית הכנסת הגדול (אלו ואלו) | אלו ואלו
- בית המדרש החדש | עיר ומלואה
- בית המועצות הגדול | עיר ומלואה
- בית המועצות הקטן | עיר ומלואה
- בית זקני, בית וכליו | קורות בתינו
- בית מדרשו של רבינו | עיר ומלואה
- בכייה לדורות | תכריך של סיפורים
- בלבב ימים | אלו ואלו
- בלילה של גלות | עיר ומלואה
- בלתי לה' לבדו | האש והעצים
- במילים אלו הוציא את נשמתו | תכריך של סיפורים
- במצולות | אלו ואלו
- בני שמואל | אלו ואלו
- בנים אשר נולדו להם | עיר ומלואה
- בנערינו ובזקנינו | על כפות המנעול
- בסעודה של אגודת שוחרי האוניברסיטה בניו יורק | מעצמי אל עצמי
- בסעודתו של משיח | עיר ומלואה
- בעל הריחים והטוחן | אלו ואלו
- בעל צורה | תכריך של סיפורים
- בקרונו של רכבת | האש והעצים
- ברית אהבה | אלו ואלו
- ברכת הלבנה | עיר ומלואה
- בשבח רבו | תכריך של סיפורים
- בשביל השלום | עיר ומלואה
- בשעה אחת | עיר ומלואה
- בשר חלב | תכריך של סיפורים
- בתוך האבן | תכריך של סיפורים
- גבעת החול | על כפות המנעול
- גבריאלה | תכריך של סיפורים
- גזירת השטריימל | עיר ומלואה
- גילוי אליהו | סיפורי הבעש”ט
- גישה | תכריך של סיפורים
- גר צדק | אלו ואלו
- גשם | אלו ואלו
- דבר במקומו | עיר ומלואה
- דבר משה | עיר ומלואה
- דברים שאירועו בעירנו | עיר ומלואה
- דברים שכיסויים יפה מגילויים | עיר ומלואה
- דוד צבי מילר | תכריך של סיפורים
- דיבוריהם של ישראל | תכריך של סיפורים
- דלתי לאורח אפתח | האש והעצים
- דמעות | סיפורי הבעש”ט
- דעת קדושים | עיר ומלואה
- דרשותיו של ר' אהרון יילינק | תכריך של סיפורים
- האבות והבנים | סמוך ונראה
- האבטובוס האחרון | סמוך ונראה
- האדומים החמים | אלו ואלו
- האדונית והרוכל | סמוך ונראה
- האוסר והמתיר | תכריך של סיפורים
- האחים | תכריך של סיפורים
- האיש לבוש הבדים | עיר ומלואה
- האיש לבוש הבדים פרק כ' | עיר ומלואה
- האישה והחיצונים | האש והעצים
- האש והמים | מעצמי אל עצמי
- האתרוג | סיפורי הבעש”ט
- הבית | סמוך ונראה
- הג"ר שמואל יששכר שטארק ז"ל | עיר ומלואה
- הגאון ר' מאיר אריק | עיר ומלואה
- הגאון ר' רפאל הכהן בקטנותו | האש והעצים
- הגבאים | עיר ומלואה
- הגויה של תשעה באב | תכריך של סיפורים
- הגלילה | פתחי דברים
- הדום והכיסא | לפנים מן החומה
- הדיו והנוצות | תכריך של סיפורים
- הדרשה | תכריך של סיפורים
- ההדלקה | אלו ואלו
- הוראותיו של רבינו | עיר ומלואה
- הזיווג | סיפורי הבעש”ט
- החוזה | תכריך של סיפורים
- החוטפים | סמוך ונראה
- החזנים | עיר ומלואה
- החזנים המשך | עיר ומלואה
- החכם רמ"ד והצדיק ר' מנחם מרימוב | תכריך של סיפורים
- הטבעת מעשה שאין לו סוף | תכריך של סיפורים
- הילדה המתה | אלו ואלו
- הירחמיאלים | עיר ומלואה
- הירחמיאלים מפרק י' | עיר ומלואה
- הירחמיאלים סיפור שני | עיר ומלואה
- הכוס | האש והעצים
- הכנסת כלה | הכנסת כלה
- הלב והעינים | אלו ואלו
- המאמין יאמין והמפקפק יפקפק | תכריך של סיפורים
- המבקשים גדולה לעצמם | תכריך של סיפורים
- המבקשים להם רב או ברוח המושל | עיר ומלואה
- המהלך הישן והמהלך החדש | תכריך של סיפורים
- המטפחת | אלו ואלו
- המכתב | סיפורי הבעש”ט
- המלבוש | עד הנה
- המלקוח באדם | עיר ומלואה
- הממון פוסל את המחשבה | עיר ומלואה
- המנין | סיפורי הבעש”ט
- המשל והנמשל | עיר ומלואה
- הנאנחים והנאנקים | עיר ומלואה
- הנברשת המלוטשת | עיר ומלואה
- הנגר והתרנגולת | אלו ואלו
- הנדח | אלו ואלו
- הנהגת העולם | האש והעצים
- הנעלם | עיר ומלואה
- הנקמה | תכריך של סיפורים
- הנרות | סמוך ונראה
- הנשיקה הראשונה | פתחי דברים
- הסייף | תכריך של סיפורים
- הסימן | האש והעצים
- הסיפור העצוב על הרווקה הזקנה | תכריך של סיפורים
- הסיפור שלא מצאתי לו שם | פתחי דברים
- העכברים | תכריך של סיפורים
- העצה | אלו ואלו
- הפנים לפנים | סמוך ונראה
- הפקר | סמוך ונראה
- הפרוטה | אלו ואלו
- הצדיק הנסתר | תכריך של סיפורים
- הצדיק והנסתר | תכריך של סיפורים
- הצפרדעים | עיר ומלואה
- הקושיא והתרוף | תכריך של סיפורים
- הראש והזקן | תכריך של סיפורים
- הרב והנכרית | תכריך של סיפורים
- הרב והעיר (חסד לאברהם) | עיר ומלואה
- הרב והרבי | תכריך של סיפורים
- הרב טורי זהב ושני הסבלים שהיו בביטשאטש | עיר ומלואה
- הרב מזבילין | תכריך של סיפורים
- הרבנית מברדיטשב | תכריך של סיפורים
- הרופא וגרושתו | על כפות המנעול
- השוחט מפרייסן | תכריך של סיפורים
- השוק | עיר ומלואה
- השותפים | עיר ומלואה
- השיר אשר הושר | סמוך ונראה
- השנים הטובות | אלו ואלו
- התוכן | עיר ומלואה
- התזמורת | סמוך ונראה
- התמונה | פתחי דברים
- התנצלות | האש והעצים
- התעודה | סמוך ונראה
- התרנגול ותפילת בני אדם | תכריך של סיפורים
- התרת הוראה | תכריך של סיפורים
- ואוהביו כצאת השמש כגבורתו | תכריך של סיפורים
- וברך את לחמך | תכריך של סיפורים
- והיה העקוב למישור | אלו ואלו
- ולא נכשל | אלו ואלו
- ושפט בצד דלים | עיר ומלואה
- ותינוק יונק משדי אמו | תכריך של סיפורים
- ותרב חכמת שלמה | עד הנה
- זה בזה | האש והעצים
- זה יוצא וזה נכנס | תכריך של סיפורים
- זכות אבות | סיפורי הבעש”ט
- חבית של ר' יוחנן | אלו ואלו
- חברים טובים | עיר ומלואה
- חד גדיא | תכריך של סיפורים
- חדר החסידים | עיר ומלואה
- חובת הלבבות | עיר ומלואה
- חוזר אצל רבינו | עיר ומלואה
- חופת דודים | על כפות המנעול
- חוץ מזה | תכריך של סיפורים
- חוש הריח | אלו ואלו
- חיבתה של מצוה | תכריך של סיפורים
- חידושי דור אחרון וחידושי תורה | עיר ומלואה
- חיים של עבודה | תכריך של סיפורים
- חילוף צרה בצרה | עיר ומלואה
- חכמת התורה | עיר ומלואה
- חכמת נשים (ליובלה של שושנה פרסיץ) | מעצמי אל עצמי
- חמדת - סיפור (אוטוביוגרפי) | מעצמי אל עצמי
- חנוכת בית הכנסת | עיר ומלואה
- חסידים ראשונים | עיר ומלואה
- חקקי אבן | עיר ומלואה
- חרב דוביש | אלו ואלו
- טלית אחרת | סמוך ונראה
- טעם היין | תכריך של סיפורים
- טעם מספיק | תכריך של סיפורים
- ידידות | סמוך ונראה
- יהא מונח עד שיבוא | תכריך של סיפורים
- יהושע העשיל שור | תכריך של סיפורים
- יום אחד, סיפור של סיורים | תכריך של סיפורים
- יוסילי ובניו | עיר ומלואה
- יוסף חיים ברנר בחייו ובמותו | מעצמי אל עצמי
- יזלוביץ | עיר ומלואה
- יחיד ורבים | תכריך של סיפורים
- יידישע ווערק | יידישע ווערק
- ימים נוראים | ימים נוראים
- ימים שעברו | פתחי דברים
- יסורי הדעת | האש והעצים
- יעקילי (נוסח אחד) | עיר ומלואה
- יעקילי (נוסח אחר) | עיר ומלואה
- ישנות גם חדשות | מעצמי אל עצמי
- יששכר וזבלון | אלו ואלו
- יתום ואלמנה | אלו ואלו
- כדויד חשבו להם כלי שיר | אלו ואלו
- כדי לראות את ר' מנדיל | עיר ומלואה
- כדי לשמוע מפי בית דין של מעלה | תכריך של סיפורים
- כדי שיעור ברכה אחרונה | תכריך של סיפורים
- כדי שלא יכעס | תכריך של סיפורים
- כהן אמת | אלו ואלו
- כהן התורה | האש והעצים
- כוונות | תכריך של סיפורים
- כוכבי שמים | האש והעצים
- כומר לישמעאלים | עיר ומלואה
- כח התורה | האש והעצים
- כי ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים | תכריך של סיפורים
- כי לעולם חסדו | תכריך של סיפורים
- כיבוד אב | אלו ואלו
- כיסוי הדם או בד בבד | לפנים מן החומה
- כלים שהיו בבית הכנסת הגדול | עיר ומלואה
- כנגד אותם שקובעים ישיבות של שחוק | אלו ואלו
- כנגד המייסדים | מעצמי אל עצמי
- כנגן המנגן | פתחי דברים
- כסא של אליהו | עיר ומלואה
- כפורים | אלו ואלו
- לא יאונה לצדיק כל און | עיר ומלואה
- לא לעולם הזה ולא לעולם הבא | תכריך של סיפורים
- לאחר הסעודה | לפנים מן החומה
- לאמיתו של לשון | מעצמי אל עצמי
- לבב אנוש | אלו ואלו
- לבית אבא | סמוך ונראה
- לה' לבדו | תכריך של סיפורים
- לומדי בית מדרשנו הישן | עיר ומלואה
- לידתו של אותו צדיק | תכריך של סיפורים
- לילה מן הלילות | עד הנה
- לילות | על כפות המנעול
- למען שמו | האש והעצים
- לעבד נמכר יוסף | האש והעצים
- לעולם לא יעשה אדם לפי מנהג המקום | עיר ומלואה
- לפי הצער השכר | האש והעצים
- לפנים מן החומה | לפנים מן החומה
- לצון של ברון | תכריך של סיפורים
- לרגל עסקיו | תכריך של סיפורים
- לשון עברי כתב יד | מעצמי אל עצמי
- לשם ולתהילה, על שאול ליברמן | מעצמי אל עצמי
- לשם ר' בנימין | מעצמי אל עצמי
- לתורה ולתפילה | עיר ומלואה
- מאויב לאוהב | אלו ואלו
- מאורו של הדיוט לאור שברא הקב"ה | עיר ומלואה
- מאחורי הסטריפא | עיר ומלואה
- מדירה לדירה | סמוך ונראה
- מדרש זוטא | מעצמי אל עצמי
- מה ביננו לבינם | תכריך של סיפורים
- מה גרם לבעש"ט שנתפרסם בעולם | האש והעצים
- מה טעם לא עשה פרופסור כהן ספרים | תכריך של סיפורים
- מה ראה הרב שברח | עיר ומלואה
- מורה וחכם | מעצמי אל עצמי
- מזל דגים | עיר ומלואה
- מזלו של רוטשילד או שני הגבירים | תכריך של סיפורים
- מחברי ספרים | תכריך של סיפורים
- מחולות מות או הנאהבים והנעימים | אלו ואלו
- מחלוקת של רבנים | תכריך של סיפורים
- מחמת פליטת פה | תכריך של סיפורים
- מחצה על מחצה | תכריך של סיפורים
- מים במים | עיר ומלואה
- מישע מלך מואב | פתחי דברים
- מכבלי העיגון | עיר ומלואה
- מלאך המות והשוחט | האש והעצים
- מלאכה | תכריך של סיפורים
- מלאכת הכתב | תכריך של סיפורים
- מן השמים | אלו ואלו
- מנהג נאה | תכריך של סיפורים
- מנוחה | אלו ואלו
- מנעלים | אלו ואלו
- מסוד חכמים | מסוד חכמים
- מעגלי צדק | אלו ואלו
- מעלות ומורדות | אלו ואלו
- מעשה הכנה והפרעוש | תכריך של סיפורים
- מעשה המנורה | עיר ומלואה
- מעשה המשולח מארץ הקדושה ת"ו | אלו ואלו
- מעשה הספר | עיר ומלואה
- מעשה הספר הקדמה לאתם ראיתם | מעצמי אל עצמי
- מעשה הספר, הקדמה לימים הנוראים | מעצמי אל עצמי
- מעשה העז | אלו ואלו
- מעשה חזקיה | לפנים מן החומה
- מעשה עזריאל משה שומר ספרים | אלו ואלו
- מעשה רבי גדיאל התינוק | אלו ואלו
- מעשה רבי יוסף או תורה לשמה | אלו ואלו
- מפני חילול שבת | תכריך של סיפורים
- מפני מה לא הניחו את מורנו הגאון | אלו ואלו
- מצה ומריבה | תכריך של סיפורים
- מצנפת השבת | תכריך של סיפורים
- מקדושת בית הכנסת לקדושת בית המדרש | עיר ומלואה
- מקטרתו של זקני עליו השלום | אלו ואלו
- מקצה משהו על שלמה שוקן | מעצמי אל עצמי
- מקצת משהו על ש' בן ציון | מעצמי אל עצמי
- מר היילפרין אחיו של מר היילפרין | פתחי דברים
- מראה העיר | עיר ומלואה
- מרוב ייחוס | תכריך של סיפורים
- מרוצת הסוס | תכריך של סיפורים
- משום חילול שבת או מזל של גוי | תכריך של סיפורים
- משומרים לבקר | אלו ואלו
- משיח | עיר ומלואה
- משל נאה | תכריך של סיפורים
- משמני הארץ, לחנוך ילון | מעצמי אל עצמי
- משפט קיליקוב או נפש תחת נפש | תכריך של סיפורים
- משקיעה לזריחה | עיר ומלואה
- נה"ו ורמ"ד | תכריך של סיפורים
- נחת רוח של מלאכים | תכריך של סיפורים
- נטע שעשועים | עיר ומלואה
- נפלאות שמש בית המדרש | אלו ואלו
- נפקא מינא לדינא | תכריך של סיפורים
- נתפרדה החבילה | תכריך של סיפורים
- סדקה של מצבה | עיר ומלואה
- סדר יומו | עיר ומלואה
- סדר קבלת שבת | עיר ומלואה
- סטרעטין | האש והעצים
- סייעתא דשמיא | אלו ואלו
- סיפור הנערה המאורשה | עיר ומלואה
- סיפור מעשה, למלאות לבובר שמונים וחמש | מעצמי אל עצמי
- סיפור נאה של סידור תפילתי | אלו ואלו
- סיפור פשוט | על כפות המנעול
- סיפורי הבעש"ט | סיפורי הבעש”ט
- סיפורי מעשיות | לפנים מן החומה
- סכין של מחלוקת | עיר ומלואה
- סכר מסוך | תכריך של סיפורים
- סניאטין | תכריך של סיפורים
- ספר האותיות | ספר האותיות
- ספר הזוהר | תכריך של סיפורים
- ספר הימים של האדונית | עיר ומלואה
- ספר המעשים | סמוך ונראה
- ספר מילים של התלמודים ושל המדרשים לר' לוי | תכריך של סיפורים
- ספר סופר וסיפור | ספר סופר וסיפור
- ספר שאבד | עיר ומלואה
- ספר שנתבקש | תכריך של סיפורים
- ספר תכלית המעשים
- ספריהם של ראשונים ואחרונים | תכריך של סיפורים
- עגונות | אלו ואלו
- עד הנה | עד הנה
- עד עולם | האש והעצים
- עד שיבוא אליהו | עיר ומלואה
- עדות מפי אליהו | תכריך של סיפורים
- עובדיה בעל מום | על כפות המנעול
- עוד חדר אחד של חסידים | עיר ומלואה
- עוד ללומדי בית מדרשנו הישן | עיר ומלואה
- עוד ללומדי בית מדרשנו הישן המשך | עיר ומלואה
- עוד פרקים מתוך הדום והכסא | לפנים מן החומה
- עונש | תכריך של סיפורים
- עזרת הקודש | עיר ומלואה
- עידו ועינם | עד הנה
- עיני לאה | האש והעצים
- עיננו הרואות | אלו ואלו
- עיר ומלואה | עיר ומלואה
- עירובין | תכריך של סיפורים
- על אבן אחת | אלו ואלו
- על אכילת טריפות | תכריך של סיפורים
- על ברל | מעצמי אל עצמי
- על המסים | סמוך ונראה
- על המתנגדת הראשונים | האש והעצים
- על הספר | תכריך של סיפורים
- על השחיטה | אלו ואלו
- על השינה | מעצמי אל עצמי
- על התורה | תכריך של סיפורים
- על חטא שחטאנו בזלזול חכמים | תכריך של סיפורים
- על מצוה אחת | עיר ומלואה
- על מצוה אחת | עיר ומלואה
- על שום מה נקרא אותו צדיק את ספרו בני יששכר | תכריך של סיפורים
- עם הספר - הקדמה לספריהם של צדיקים | מעצמי אל עצמי
- עם כניסת היום | עד הנה
- עם לבי | אלו ואלו
- עם פטירת הצדיק | אלו ואלו
- עם קבלת פרס נובל 1966 בשטוקהולם | מעצמי אל עצמי
- עם שבשדות | האש והעצים
- עם שמש | תכריך של סיפורים
- ענבי הגפן | עיר ומלואה
- עניני ספרים | קורות בתינו
- עפר ארץ ישראל | אלו ואלו
- עצה טובה | תכריך של סיפורים
- עצת צדיקים | תכריך של סיפורים
- עקב חוכמת ענוה | עיר ומלואה
- ערך הערך | מעצמי אל עצמי
- עשרת הימים סיפור אהבים | תכריך של סיפורים
- פאול די לגרד | תכריך של סיפורים
- פוטיק זלוטי | תכריך של סיפורים
- פטירת הצדיק | עיר ומלואה
- פי שנים | סמוך ונראה
- פיבוש גזלן | עיר ומלואה
- פנים אחרות | על כפות המנעול
- פרנהיים | עד הנה
- פרץ על פרץ | עיר ומלואה
- פרקים מספר המדינה | סמוך ונראה
- פת שלימה | סמוך ונראה
- פתחי דברים | פתחי דברים
- פתחי שערים | עיר ומלואה
- פתיחה לספר המדינה | סמוך ונראה
- פתיחה לקדיש - הרוגי א"י | סמוך ונראה
- פתיחה, על הרב א"י הכהן קוק זצ"ל | מעצמי אל עצמי
- צבאות השם | פתחי דברים
- צונץ | תכריך של סיפורים
- צונץ ושי"ר | תכריך של סיפורים
- צורת הבית מבית ומחוץ | עיר ומלואה
- ציפורי | אלו ואלו
- צערו של צדיק | תכריך של סיפורים
- צרה על צרה | עיר ומלואה
- קדומות | אלו ואלו
- קהל נאמנים | תכריך של סיפורים
- קול האם | אלו ואלו
- קול רעש גדול | עיר ומלואה
- קופה של צדקה | תכריך של סיפורים
- קורות ביתנו | האש והעצים
- קורקבן שנמצאה בו מחט | מעצמי אל עצמי
- קטעים | עיר ומלואה
- קינוח סעודה | אלו ואלו
- קליפת תפוח זהב |
- קללה שנהפכה לברכה | עיר ומלואה
- קרל האם | אלו ואלו
- קשרי קשרים | סמוך ונראה
- ר' דוד מטאלנה | תכריך של סיפורים
- ר' זכריה המבין | עיר ומלואה
- ר' מנדל מוויטבסק ור' אברהם מקאליסק | תכריך של סיפורים
- ר' מנדל מקוסוב וגיסו השרף מסטרליסק | תכריך של סיפורים
- ר' משה אהרן מוכר מי דבש | עיר ומלואה
- ר' משה מבקש | האש והעצים
- ר' צבי מגזע צבי | עיר ומלואה
- ר' שלום בעל התלתלים | עיר ומלואה
- רבותינו הראשונים שבביטשטאטש | עיר ומלואה
- רבי כתריאל שליח הציבור | אלו ואלו
- רבי מרדכי ובנו | עיר ומלואה
- רבנות על תנאי | תכריך של סיפורים
- רחמיהם של צדיקים | תכריך של סיפורים
- רמ"ד וסיעתו | תכריך של סיפורים
- רפואה ואיסורה | תכריך של סיפורים
- ש"י עגנון - ש"ז שוקן | ש”י עגנון — ש”ז שוקן
- ש"ס של בית זקני | אלו ואלו
- שאלה שאין עליה תשובה | תכריך של סיפורים
- שאלו שלום ירושלים | מעצמי אל עצמי
- שאר כל הכלים שהיו בבית הכנסת הגדול | עיר ומלואה
- שבועת אמונים | עד הנה
- שבחה של עירנו | עיר ומלואה
- שבחו של ר' מנדיל | עיר ומלואה
- שבתי | אלו ואלו
- שחוק צדיק | תכריך של סיפורים
- שטיינטל | תכריך של סיפורים
- שטיינשניידר | תכריך של סיפורים
- שיירי ברכה | עיר ומלואה
- שימוש תלמדי חכמים | תכריך של סיפורים
- שינוי השם | עיר ומלואה
- שירה | שירה
- שכר לימוד | עיר ומלואה
- שכר שתיקה | אלו ואלו
- שכרה של אמת | תכריך של סיפורים
- של עצמו | תכריך של סיפורים
- שלום בעיר | עיר ומלואה
- שלום עולמים | סמוך ונראה
- שלום שלום ואין שלום | עיר ומלואה
- שלוש שבועות | האש והעצים
- שלש אחיות | אלו ואלו
- שמה עשה תשובה | תכריך של סיפורים
- שמואל הולדהיים | תכריך של סיפורים
- שני החזנים | תכריך של סיפורים
- שני זוגות | אלו ואלו
- שני כסאות | תכריך של סיפורים
- שני תלמידי חכמים שהיו בעירנו | סמוך ונראה
- שנים שהיו ראויים לאותה משרה | עיר ומלואה
- שעה על שינה | תכריך של סיפורים
- שפל רוח | תכריך של סיפורים
- שתי המנורות של חנוכה | עיר ומלואה
- תהלה | עד הנה
- תורתו של המגיד הגדול | האש והעצים
- תחילת שימוש השרף | אלו ואלו
- תחת העץ | אלו ואלו
- תיקון ליל שבועות | תכריך של סיפורים
- תמול שלשום | תמול שלשום
- תשרי
טעימה מקצת הנושאים ביצירותיו
ציטוטים מיצירותיו של עגנון
“דמום ישבתי לפני הספר והספר התיר פיו וגילה לפני דברים שלא שמעתי מעולם. וכשהייתי יגע מן הלימוד חשבתי מחשבות הרבה. וזו אחת מהן, לפני כמה דורות כתב חכם ספר והוא לא היה יודע על אותו אדם שיושב כאן ולבסוף כל דבריו נמצאים מכוונים לו.”
“מקצת נחמה אתה מוצא במסעות, שאתה מסיע עצמך מברי לשמא. כל מקום ברי ושמא ברי עדיף, וכאן ברי ושמא, שמא עדיף, שהרי ברי לך שמקום ישיבתך קשה, שמא תבוא לך ישועה ממקום אחר.”
“מתי כותב אדם את הסיפור הטוב? בשעה שלא חשב כלל לכתוב אותו. זה נוצר בליבו מאליו. לפתע הוא מקבל כוויה הצורבת ואינה מרפה, הוא מנסה לכתוב וזה ’הולך‘! מעולם לא הכינותי את עצמי לכתוב סיפור,וכל אותם הסיפורים, שהכינותי עצמי לכתבם, לא כתבתי ולא אכתוב לעולם.”
“אותה שעה נכנסה בי עצבות גדולה. התחלתי מצטער שאני עצוב. ובשביל שנצטערתי שאני עצוב הוכפלה עצבותי.”
“אף חברי שבארץ יש מהם שפוקדים אותי באיגרות. יש מהם שאני משיב להם ויש שאיני משיב להם. משיב אני לאותם שאין מה להשיב ואיני משיב לאותם שיש מה להשיב, שמתוך שהם קרובים ללבי מסיח אני עמהם ביני לבין עצמי, ומתוך שהדברים מרובים איני מספיק להעלותם על הנייר ודוחה את התשובה מיום ליום ומשבוע לשבוע.”
“כל הבתים שם היו עומדים בשורה ובית זה יצא חוץ לשורה. רחוק קצת מן הרחוב ועולים לשם במעלות של אבן. ואבן גדולה היתה לפני הבית ומעין גינה קטנה היתה מאחורי הבית ומשם מזדקף כמין הר ומאחוריו סוף העולם.”
“כללו של דבר בכל יום שהחמה היתה מראה עצמה ברקיע והדרכים היו נאות ונעימות מניח הייתי את בית אבא ואמא ויוצא ליער ועושה שם כל הימים, ואין לך ימים שהייתי שרוי בטובה יותר מאותם הימים. אבל אבא ואמא לא היו מרוצים מזה. אבא מפני שפירשתי מן התורה והנחתי את בית המדרש ואמא מפני שאיני סועד בשעת סעודה ואיני טועם טעם תבשיל חם. אף על פי כן הניחו לי ולא עיכבוני.”
“החמה פורשת וחוזרת למקומה, כדי ליתן מקום ללבנה וכוכבים. כוכבים ומזלות באים ועומדים ברקיע והאור מאיר כנגדם מן הגלים וקול נאה עולה מן הים כקול שירים ושבחות. אומר אחד לחבירו, אחי שמעת קול זה מה הוא? אומר לו חבירו, אחי דגים שבים אומרים שירה.”
“אותו היום יום של אייר היה. הדובדבנים עמדו בלבלובם ותות השדה היה מבצבץ מן האדמה ובגדי החורף כבר היו מונחים בארון ואוירו של עולם היה צח ונאה והלב טוב וריח שמנם של אדני נתיבות הברזל שהיה נודף עם ריחם של הדשאים הרעננים היה מעלה על הנפש כיסופים נפלאים של מקומות רחוקים.”
“נולדתי בשנת תרמ”ח
אברי שס”ה גידי רמ”ח
יודע דף גמרא ופרק תנ”ך
ובמותי אמרו אך:
נפטר בשנת כך וכך”
“פעם ראשונה אדם לומד ומבין, פעם שניה לומד ותוהה משטה הייתי בי שדמיתי שאני מבין, הרי איני מבין ולא כלום. פעם שלישית מבין ואינו מבין, פעם רביעית מבין את שלא הבין ואינו מבין את שהבין, וכן על דרך זה פעם אחר פעם. ואם יגע הרבה וחזר הרבה עד ששוכח כמה פעמים חזר ויש לו סיוע מן השמים הרי הוא מתחיל להבין. וזו תחילת חָכְמָה.”
“אני בן מלך נרדם שאהבתו מעוררתו לתרדמה חדשה. אני קבצן של אהבה שנקרע לו תרמילו והוא מניח את האהבה בתוך תרמיל קרוע. “
“אין קץ למאורעות שנתגלגלו וירדו לעולם. עד שאחד מתגולל ויורד כבר בא אחר ונטל את מקומו. ועדיין לא הייתי יודע אם ממקום שאבד לי באים הם המאורעות או ממקום שהושלכתי לשם.”
“בחרתי לרדת לעולם הגופים בתשעה באב. נעשה רצוני מושלם, שבתשעה באב נזדווגה נשמתי לגופי ובתשעה באב ירדו שניהם כרוכים כאחד לעולם השפל.”
“לא יצאה שעה קלה עד שנשמע קול גלגליה של עגלה, תחילה משהו משהו, אחר כך יותר ויותר. מיד עמדנו וזרקנו את כפותינו מידינו כשהן מלאות עד לחציין והנחנו את קערותינו על השולחן ויצאנו להקביל את פני אבינו שחזר מן היריד. אף אמא עליה השלום הניחה את הכף מידה ועמדה מלוא קומתה ושתי זרועותיה מונחות על לבה, עד שנכנס אבא לבית.”
“פעמים הוא מניח ראשו על שתי ידיו וכח הדמיון מרפרף כלפי בית אבא כעוף שהוא מרפרף וחוזר על קנו.”
“נזדעזע לבי ודבק פי בפיה ופיה דבק בפי ונעימות נועם באה מפיה לפי, ואולי אף מפי לפיה. לפעולה זו קוראים בלשון הקודש נשיקת פה, ובוודאי אף בשאר הלשונות כן. לגבי כאן יש להוסיף, נשיקה זו נשיקה ראשונה היתה שנשקתי אני לנערה.”
“ברובם ככולם נתקיים הכלל כל הקטן מחבירו גדול מחבירו ברשעות. בלשון עברית שבדו להם קוראים לזה אדיבות ואני קורא לזה בפשיטות רשעות. הגע בעצמך נכנס זקן בעל מום ללשכה שכזו, שיש בה כסאות נאים וספות נאות לישיבה, שמא אומרים לו בבקשה ממך, שב, לא, כי אלא נותנים לו לעמוד. עומד חצי שעה עד שנפנים אלי ואומרים מה אתה מבקש. אומר אני פקיד פלוני אני מבקש אומרים לי יושב בישיבה הוא. אומר אני אולי אפשר לדבר עם פקידה פלונית, משיבים לי היא בחופש. עומד אני ואיני יודע מה אעשה. אומרים לי בלשון קשה כבר אמרנו לך. מתלה אני על רגלי ופונה והולך ואומר שלום. אם הפקידה אינה עסוקה בשפתון שלה במחילה היא משיבה לי, אם עסוקה היא משיב אני לי במקומה שלום.
“
“לא אשבח את ביתי, כי קטן הוא ולא אתבייש בו בשביל שיש גדולים וטובים ממנו. ביתי קטן, אבל מקום יש בביתי לאדם שכמותי שאינו מבקש גדולות.”
“יודע אני בתי שאיני מנחיל לך עושר ונכסים, אבל אני מלמדך לקרות בספרים, בזמן שעולמו של אדם חשוך בעדו קורא בספר ורואה עולם אחר.”
“אי אפשר לומר עליו שהוא שונא את אשתו, אלא מאחר שאינו אוהבה דומה עליו כאילו הוא שונאה. אלמלא לא תלה עיניו באחרת היה שמח עם אשתו. הרבה נשאו שלא בטובתם ורואים חיים עם נשיהם. כל צרתו של זה ששיתף לבו לאחרת. אלמלא היא היה מוצא קורת רוח מאשתו.”
“מובא בכתבים חוט של חן נמשך והולך במעשיהם של ישראל והקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו יושב ואורג הימנו יריעות יריעות טלית שכולה חן וחסד לכנסת ישראל שתתעטף בה.”
“והרוח פזרה את כנפות מעילי ואהיה כצפור מבקשת לעוף ואשים את פני אל הבית ואל החלון. ותשם אחותי אצבע על פיה ותאמר, החשה כי ישנה היא. בכל זאת נכנסתי הביתה ואחותי הולכת אחרי על קצות רגליה. ואחותי לקחה את ידי בידה ובידי אשר בידה רמזה אל החלון. בחלון שכבה צפורי, ראשה בין כנפיה וכנפיה נחפו בזהב, כזהב אשר לשמש בערב. עמדתי על מקומי, לא יכולתי למוש. היתה לי צפורי כצייד אשר צדני.”
“בית אוהב בעל בית אשר עיניו ולבו עליו כל הימים. אם בעל הבית משגיח על הבית ושוקד על תקנת הבית טוב לבית וטוב לבעל הבית. אם אין בעל הבית שוקד על תקנת הבית ואינו משגיח על הבית, אוי לבעל הבית ואוי לבית.”
“מלה חדשה מפוצצת והולכת בעיר סוציאליזם שמה. וכבר יש מבני העיר שקוראים לעצמם סוציאליסטים ואינם בושים. מלגלגים עליהם ליצני העיר ואומרים על שום סופם נקראים סוציאליסטים, שסוף סוציאליסטים ליסטים.”
“הרי ששמעתי קול כלב נובח, קול ציפור מצייצת, קול תרנגול קורא, איני יודע אם מודים לי על כל מה שסיפרתי עליהם או אם קוראים עלי תגר.
(נאום לרגל קבלת פרס נובל, שטוקהולם, דצמבר 1966)”
“זקנה אחת היתה בירושלים. זקנה נאה שכמותה לא ראיתם מימיכם. צדקת היתה וחכמה היתה וחיננית היתה וענוותנית היתה. אור עיניה חסד ורחמים וקמטי פניה ברכה ושלום. אלמלא שאין הנשים יכולות להדמות למלאכים הייתי מדמה אותה למלאך אלקים. ועוד זאת היתה בה, זריזות של עלמות. אלמלא בגדי זקונה שעליה לא ניכר בה שמץ זיקנות.”
“יושבת לה ירושלים כנשר הנושא גוזליו על כנפיו. יש שכונות מיוחדות לאשכנזים ויש שכונות מיוחדות לספרדים, ויש מהן שאשכנזים וספרדים דרים בהן כאחד. יש מהן שיושביהן תימנים או גורזים או מערבים או פרסים, ויש מהן שכמה עדות יושבים בהן כאחד. יש מהן שבעוונותינו יצאו מידי ישראל, ויש שמחמת קטנותן נשתכח שם שקראו להן. ואין לך כל שכונה ושכונה שאין בה בית כנסת, ויש שהעמידו כמה בתי כנסיות ובתי מדרשות ותלמוד תורה וישיבות, וכל שאדם מישראל צריך לגופו ולנשמתו. משנתרחבה ירושלים ניטלה חשיבותה של החזקה, וכל הממון שהשקיעו בה יצא לבטלה. אבל בתים שנבנו קיימים ועומדים, ואף הם מתרחבים והולכים, אלו מוסיפים חדר ואלו בונים עלייה, אלו שני חדרים ואלו שתי קומות, ושוב אין אדם אומר צר לי המקום שאשב בירושלים.”
“כשאר אחינו אנשי גאולתנו בני העליה השניה הניח יצחק קומר את ארצו ואת מולדתו ואת עירו ועלה לארץ ישראל לבנות אותה מחורבנה ולהבנות ממנה. מיום שעמד יצחק חברנו על דעתו לא עבר עליו יום שלא הגה בה. כנוה ברכה נראתה לו כל הארץ ויושביה כברוכי אלקים…. בעל דמיונות היה יצחק, ממקום שלבו חפץ היה מדמה לו דמיונותיו.”
“הסתכל יצחק לפניו ולבו התחיל מקיש, כדרך שלבו של אדם מקיש בשעה שמתקרב למקום חפצו. ומחמת שהיה מנוחם קצת מקולו של הזקן שיושב לו ומנגן ניגונים של תפילה הסיר יגונו מלבו. נגלתה לפניו פתאום חומת ירושלים, שזורה באש אדומה, קלועה בזהב, מוקפת עננים אפורים פתוכים בעננים כחולים, שחורצין וחורתין בה צורות בזהב ירוק בכסף נבחר בנחושת קלל בבדיל סגול. הגביה יצחק את עצמו וביקש לומר דבר. דממה לשונו בפיו כמתוך זמר אלם. חזר לישב וישב כמתוך ריקוד מיושב. “
נאמר על עגנון:
עגנון הביט באלכסון בבחור השואל, חייך אל הבחור, ושוב חייך אל עצמו, ואחר כל אלה אמר “ביני לבין יוסף-חיים היתה קירבה ששורשה באהבה משותפת.” הבחור-הסטודנט נרעש, דומה היה עליו שהנה-הנה הוא בולש ועולה על עקבותיה של פרשת-לבבות פיקאנטית ואם רק יתעקש וימשוך בשרוולו של עגנון מייד
יספרו לו דברים שלא ראתה שפחה על הים. ובכן, כיד צעירותו, הפציר הבחור בעגנון שיגלה לו מה היתה
אותה אהבה משותפת. שוב חייך עגנון […] ואמר בערך כך: ובכן אגלה לך בסוד כמוס: באותם הימים,
בשבתנו ביפו, אהבנו גם יוסף-חיים וגם אנוכי אהבת-נפש את שמואל יוסף עגנון